oferta

Dziecięce grupy Treningu Umiejętności Społecznych
z wykorzystaniem LEGO®

informacje

Na czym polega Trening Umiejętności Społecznych (TUS) z wykorzystaniem LEGO®?

LEGO®  based Therapy Training to ciekawa forma kształtowania umiejętności funkcjonowania dzieci w grupie rówieśniczej przez wspólną pracę nad budową z klocków LEGO®, w określonej, zmiennej w czasie roli grupowej. Metoda ta jest popularną formą pracy terapeutycznej w Wielkiej Brytanii, opracowaną przez angielskiego neuropsychologa dziecięcego Daniela LeGoff’a, szczególnie jako propozycja wspierania dzieci i młodzieży z łagodnymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu, jak i w zwykłych, nieterapeutycznych grupach szkolnych.

Dzieci, aby zrealizować projekt z klocków pracują zależnie od siebie nawzajem, doskonaląc utrzymywanie relacji rówieśniczych, kontrolując emocje, ucząc się zachowań interpersonalnych, jednocześnie doskonale bawiąc się wśród rówieśników.

Dzieci, które w innych grupach społecznych nie doświadczyły więzi oraz przyjaźni, mają okazję poznać koleżanki i kolegów i zbudować relacje. W naszej formule pracy nie ma ryzyka pozostania poza grupą, ponieważ praca zorganizowana jest tak, aby każde dziecko było włączone w grupę oraz utrzymywało indywidualne kontakty z rówieśnikami.

Jak wyglądają zajęcia?

Zajęcia odbywają się w małych grupach (od 3 do 10 osób) w sali treningowej Gabinetu Psychologicznego ZAPRZYJAŹNIENI. Każda grupa prowadzona jest przez 2-3 terapeutów. Przez cały cykl spotkań, pracę grup superwizuje Magdalena Wegner-Jezierska dr n. hum., psycholog, terapeuta dzieci i młodzieży, trener treningu umiejętności społecznych oraz trener LEGO® based Therapy Training for Autism. Od strony organizacyjnej, opiekuńczej oraz merytorycznej, z grupami pracuje zespół specjalistów Gabinetów ZAPRZYJAŹNIENI. 

Dzieci pracują w dwu-trzyosobowych zespołach w jednej z trzech ról (architekt, budowniczy, dostawca), każda z ról rządzi się swoimi prawami i obowiązkami i jest odbiciem faktycznych ról, jakie dziecko odgrywa w realnym życiu wsród rówieśników. 

Każda z ról kształtuje inne umiejętności (dla dzieci narzucających swoje wizje w zabawie ważnym treningiem jest bycie w roli wykonawczej, dla dzieci wycofanych, wyzwaniem staje się zarządzanie zespołem itd.)

W jaki osób łączymy klocki z umiejętnościami społecznymi?

Nasze dzieci w terapii nie chodzą na terapię ani na tusy, one chodzą na LEGO®!  Nie mają dzięki temu stresu, że muszą nauczyć się tego, czego zwykle unikają: współpracy, rozumienia innych, rozwiązywania konfliktów, umiejętności bycia pełnoprawnym członkiem grupy i wielu innych umiejętności, zwanych społecznymi.

Zasada towarzysząca tworzeniu ćwiczeń dla dzieci jest prosta: aby mogły osiągnąć klockowy cel (np. zbudować dom, autostradę skojarzenie z określoną emocją), ćwiczenie jest tak zaprojektowane, aby dzieci musiały np.: komunikować się niewerbalnie, dowiedzieć się, jakie pomysły mają inni członkowie grypy, pracować w parze, wymieniać elementami projektu, łączyć elementy projektu itd. Terapeuci czuwają nad przebiegiem komunikacji:

  • „Podałeś swój pomysł. Teraz zapytaj Karolinkę, jaki jest jej pomysł. A teraz wybierzcie z każdego pomysłu coś,
    co się wam obu podoba…”
  • „Budujesz prezent dla Wojtka, potrzebujesz w takim razie zapytać go, co on najbardziej lubi, w jaki sposób
    możesz go o to zapytać? Potrzebujesz w tym pomocy?”

Podczas zajęć terapeuci nie koncentrują się na tym co wyszło z klocków (choć niezmiennie nas to cieszy!), lecz na tym, aby wszystko co dzieje się wokół budowania przebiegało jak najkorzystniej dla każdego uczestnika. Aby przebywanie w grupie rówieśniczej było dobrym doświadczeniem, a każde dziecko czuło się wysłuchane przez rówieśników, nauczyło wypowiadać na forum, respektować przestrzeń innych i realizować własną.

Klocki LEGO® mają moc: są wszechstronne, lubiane, kształtują precyzję, spostrzegawczość i wyobraźnię. A my dokładamy umiejętności społeczne.

Tematyka

Tematyka spotkań ma charakter praktycznych zajęć dla dzieci, w ramach których uczą się:

  • rozumienia siebie nawzajem,
  • rozumienia ról i sytuacji społecznych,
  • współdziałania w grupie,
  • metod rozwiązywania konfliktów,
  • umiejętności komunikacji niewerbalnej.

Podczas każdego spotkania, koncentrujemy się na kontaktach pomiędzy dziećmi, wzajemnej akceptacji, budowaniu przyjaźni. Zabawa LEGO® ma służyć wyłącznie jako tło do budowania relacji.

Dodatkowe uwagi

  1. Terapeutyczna grupa LEGO® odbywa swoje spotkania w sali treningowej Gabinetu Psychologicznego ZAPRZYJAŹNIENI, w Poznaniu przy ulicy Piłsudskiego 104/3 (I piętro).

  2. Cykl zajęć obejmuje rok szkolny, do grupy można dołączyć w dowolnym momencie.

  3. Efektywność zajęć warunkuje udział tych samych osób w całym cyklu spotkań, dlatego ważne jest, aby dbać o obecność na każdych zajęciach.

  4. Materiały do zajęć dostarczają prowadzące.
  5. Po każdych zajęciach praca dzieci jest opisywana, a ich postępy oraz cele terapeutyczne są omawiane na zespołach współpracujących terapeutów.

Ważne!

Grupa nie jest grupą zabawową. To grupa terapeutyczna, gdzie koncentrujemy się także na przepracowywaniu trudnych momentów. Wiele dzieci uczestniczących w spotkaniach ma swoje słabsze strony, obszary do pracy. Sytuacje, kiedy trzeba nauczyć się kontrolować swoje emocje, akceptować w pracy grupowej innych to kluczowe momenty, kiedy dzieci uczą się radzić siebie w sytuacjach społecznych. Modelujemy prawidłowe zachowania, wspieramy każdego uczestnika grupy.