zaprzyjaźnieni

dziecięce grupy treningu umiejętności społecznych
z wykorzystaniem LEGO®

Na czym polega?

LEGO®  based Therapy Training to ciekawa forma kształtowania umiejętności funkcjonowania dzieci
w grupie rówieśniczej
przez wspólną pracę nad budową z klocków LEGO®, w określonej, zmiennej w czasie roli grupowej. Metoda ta jest popularną formą pracy terapeutycznej w Wielkiej Brytanii, opracowaną przez angielskiego neuropsychologa dziecięcego Daniela LeGoff’a, szczególnie jako propozycja wspierania dzieci
i młodzieży z łagodnymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
jak i w zwykłych, nieterapeutycznych grupach szkolnych.

Dzieci, aby zrealizować projekt z klocków pracują zależnie od siebie nawzajem, doskonaląc utrzymywanie relacji rówieśniczych, kontrolując emocje, ucząc się zachowań interpersonalnych, jednocześnie doskonale bawiąc się wśród rówieśników.

Dzieci, które w innych grupach społecznych nie doświadczyły więzi oraz przyjaźni, mają okazję poznać koleżanki i kolegów
i zbudować relacje. W naszej formule pracy nie ma ryzyka pozostania poza grupą, ponieważ praca zorganizowana jest tak, aby każde dziecko było włączone w grupę oraz utrzymywało indywidualne kontakty z rówieśnikami.

Organizacja

Terapeutyczna grupa LEGO® odbywa swoje spotkania w sali treningowej Gabinetu Psychologicznego ZAPRZYJAŹNIENI, w Poznaniu przy ulicy Piłsudskiego 104/3 (I piętro).

Cykl zajęć obejmuje 12 dwugodzinnych spotkań​

Efektywność zajęć warunkuje udział tych samych osób w całym cyklu spotkań, dlatego ważne jest, 
aby dbać o obecność na każdych zajęciach.

Spotkania mają charakter grupowy

liczba osób w grupie nie przekracza 10 uczestników i nie jest mniejsza niż 3 osoby

Przez cały cykl spotkań, pracę grup superwizuje Magdalena Wegner-Jezierska dr n. hum., psycholog, terapeuta dzieci i młodzieży, trener treningu umiejętności społecznych oraz trener LEGO® based Therapy Training for Autism.

Od strony organizacyjnej, opiekuńczej oraz merytorycznej, z grupami pracuje zespół specjalistów Gabinetów ZAPRZYJAŹNIENI

Materiały do zajęć dostarcza prowadząca.

Tematyka

Tematyka spotkań ma charakter praktycznych zajęć dla dzieci, w ramach których uczą się:

  • rozumienia siebie nawzajem,
  • rozumienia ról i sytuacji społecznych,
  • współdziałania w grupie,
  • metod rozwiązywania konfliktów,
  • umiejętności komunikacji niewerbalnej.

Podczas każdego spotkania, koncentrujemy się na kontaktach pomiędzy dziećmi, wzajemnej akceptacji, budowaniu przyjaźni. Zabawa LEGO® ma służyć wyłącznie jako tło do budowania relacji.

Dzieci pracują w dwu-trzyosobowych zespołach w jednej z trzech ról (architekt, budowniczy, dostawca), każda z ról rządzi się swoimi prawami i obowiązkami i jest odbiciem faktycznych ról, jakie dziecko odgrywa w realnym życiu wsród rówieśników. 

Każda z ról kształtuje inne umiejętności (dla dzieci narzucających swoje wizje w zabawie ważnym treningiem jest bycie 
w roli wykonawczej, dla dzieci wycofanych, wyzwaniem staje się zarządzanie zespołem itd.)

W jaki osób łączymy klocki
z umiejętnościami społecznymi?

Nasze dzieci w terapii nie chodzą na terapię ani na tusy, one chodzą na LEGO®!  Nie mają dzięki temu stresu, 
że muszą nauczyć się tego, czego zwykle unikają: współpracy, rozumienia innych, rozwiązywania konfliktów, umiejętności bycia pełnoprawnym członkiem grupy i wielu innych umiejętności, zwanych społecznymi.

Zasada towarzysząca tworzeniu ćwiczeń dla dzieci jest prosta: aby mogły osiągnąć klockowy cel (np. zbudować dom, autostradę skojarzenie z określoną emocją), ćwiczenie jest tak zaprojektowane, aby dzieci musiały np.: komunikować
się niewerbalnie, dowiedzieć się, jakie pomysły mają inni członkowie grypy, pracować w parze, wymieniać elementami projektu, łączyć elementy projektu itd. Terapeuci czuwają nad przebiegiem komunikacji:

  • „Podałeś swój pomysł. Teraz zapytaj Karolinkę, jaki jest jej pomysł. A teraz wybierzcie z każdego pomysłu coś,
    co się wam obu podoba…”
  • „Budujesz prezent dla Wojtka, potrzebujesz w takim razie zapytać go, co on najbardziej lubi, w jaki sposób
    możesz go o to zapytać? Potrzebujesz w tym pomocy?”

Podczas zajęć terapeuci nie koncentrują się na tym co wyszło z klocków (choć niezmiennie nas to cieszy!), lecz na tym, aby wszystko co dzieje się wokół budowania przebiegało jak najkorzystniej dla każdego uczestnika. Aby przebywanie
 w grupie rówieśniczej było dobrym doświadczeniem, a każde dziecko czuło się wysłuchane przez rówieśników, nauczyło wypowiadać na forum, respektować przestrzeń innych i realizować własną.

Klocki LEGO® mają moc: są wszechstronne, lubiane, kształtują precyzję, spostrzegawczość i wyobraźnię.
A my dokładamy umiejętności społeczne.

 

Ważne!

Grupa nie jest grupą zabawową. To grupa terapeutyczna, gdzie koncentrujemy się także na przepracowywaniu trudnych momentów. Wiele dzieci uczestniczących w spotkaniach ma swoje słabsze strony, obszary do pracy. Sytuacje, kiedy trzeba nauczyć się kontrolować swoje emocje, akceptować w pracy grupowej innych to kluczowe momenty, kiedy dzieci uczą się radzić siebie w sytuacjach społecznych. Modelujemy prawidłowe zachowania, wspieramy każdego uczestnika grupy.